fredag 29. april 2016

Litteraturen 1980 til i dag.


Sammendrag


I de siste tiårene har Norge opplevd en lang fredstid med oljefunn, vekst og velstand. Globaliseringen har gjort at færre jobber i industrien, og kunnskap og teknologi tok over som nye varer det norske samfunnet kunne selge. Folks medievaner endret seg og mange opplevde tilværelsen som mer hektisk enn noen sinne, ettersom de nye mediene tvang folk til å forholde seg mer på samme tid. Monopolet på kringkasting ble opphevet i 1981 og det kom gradvis flere radio- og TV-kanaler. Nye transportmidler gjorde det enklere å reise ofte og lengre og innvandringen til Norge økte.

I denne tiden dukket postmodernisme og nye realistiske og u-realistiske trender opp.

Sjangere


Postmodernismen


 
“Post” betyr etter og postmodernismen brukes om kunsten som kom etter modernismen. Den har likhetstrekk med modernismen, men også tydelige forskjeller.

I løpet av 1900-tallet sier man at de «store fortellingene» brøt sammen. Det var ikke lengre en felles forståelsesramme, som en ideologi, religion eller tenkemåte, som fortalte hva meningen med livet var. Før hadde diktere skildret det triste og skremmende med at de faste holdepunktene var blitt borte, men nå la man det til side og valgte heller å godta at tilværelsen var kaotisk og usammenhengende.

Kjennetegn på postmodernistisk diktning:

-       De store fortellingens sammenbrudd

-       Aksepterte kaos

-       Enkeltmennesket i sentrum

-       Selvopptatthet

-       Likegyldighet

-       Masker og roller

-       Kropp

Metaromaner


Den postmodernistiske ideen om språket og ordene som en egen, lukket verden gjorde metaromanen til en populær sjanger. «Meta» betyr over og i en metaroman foregår handlingen over eller utenfor selve handlingen. Et kjennetegn for disse bøkene er at fortellingen avbryter eller kommenterer seg selv underveis. Den kan forklare skriveprosessen, gi betraktninger om annen litteratur eller henvende seg til leseren. Leseren måtte selv delta aktivt for å skape sammenheng i stoffet

Realistiske romaner


De fleste romanene gitt ut i Norge etter 1980 er realistiske, kronologiske og tradisjonelle. Den realistiske tradisjonen har stått sterk i den postmodernistiske tidsalderen, men det har blitt flere trender. Det var dårlig grobunn for politiske romaner etter 1970-årene så man begynte å skrive mer om identitet, relasjoner og kommunikasjon. De samfunnskritiske romanene fant plass blant kriminallitteraturen. 

Før 1980-årene var ikke kriminallitteratur sett på som god og høyverdig litteratur, men dette har endret seg. De siste årene har sjangeren fått godt feste i Norge og Norden. I de siste har Norge blitt kjent for god krim ute i verden og «Nordic Noir» er brukt om den Skandinaviske kriminallitteraturen.

Den ikke-realistiske sjangeren


Ved siden av den realistiske sjangeren har fantasy blitt en svært populær sjanger de siste tiårene. Fantasy er litteratur der det overnaturlige står sentralt. De er bygd opp som realistiske romaner, men inneholder overnaturlige elementer. Det er ingen ny sjanger. Gammel folkediktning inneholder mye overnaturlige elementer, og romantikken på 1800-tallet dyrket det mystiske og overnaturlige.

Forfattere


Jan Kjærstad (1953, postmodernist)

-       Homo Falsus eller det perfekte mord (1984)

Stieg Larson (1954-2004, kriminallitteratur)

-       Menn som hater kvinner (2005)

-       Jenta som lekte med ilden (2006)

-       Luftslottet som sprengte (2007)

J.K Rowling (1965 ikke-realistisk,)

-       Harry Potter og de vises stein (Eng: 1997, No: 1999)

Andreas Bull-Hansen (1972, ikke-realistisk)

-       Jotnens Hjemkomst (2010)

Kilder


  Andresen, Ø. M.fl. 2013, digital utg., Signatur 3, Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, Bergen. S.366-385

 

Bildeadresser


-       http://www.petterandresen.no/abc/images/pushwagner.jpg Hariton Pushwagner; We are secure

-       http://minaua.blogg.no/images/514725-10-1254089436635.jpg Stieg Larson; Millenium Serien

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar