De
første årene etter krigen var gode tider for bokbransjen. Sammenliknet med fredsårene
etter føste verdenskrig ble boksalget doblet, med denne gleden varte ikke lenge.
Både antall solgte bøker og antall skrevne bøker sank til slutt.
Det ble skrevet
psykologisk-realistiske romaner, folkelivsskildringer, og historiske romaner. Bøkene
ble også preget av krigsopplevelsene, og det ble skrevet mye krigslyrikk.
Novellene som ble skrevet begynte også å få større betydning i begynnelsen av
1950- årene. Utover 1950- og 1960-tallet fikk temaer som etikk og religion. Bøker
om barndom og oppvekst fikk stor betydning, og modernistisk og symbolistisk
lyrikk begynte å fange folkets interesse.
Den
realistiske tradisjonen ble videreført av blant annet Axel Kielland og Hans
Heiberg. Stein Mehren og andre forfattere gikk også over realismens grenser. I
tillegg til at det ble skrevet mye ekspresjonsrik dramatikk og politiske drama,
ble også radiohørespill veldig populært.
Unge diktere i Profil-kretsen tok et
høylytt oppgjør med den litterære tradisjonen i 1965. Dikterne i Profil-kretsen
var unge, norske diktere som skrev mordernistiske tekster. Denne modernismen
ble utviklet av mange personer, og blant de var Dag Solstad og Espen
Haavardsholm. Flere forfattere som Paal Helge Haugen og Einar Økland prøvde ut
en ny sjanger, punktromanen som ble skrevet i punkter med få ord og granset til
lyrikk. Prosaen ble videreutviklet under innflytelse av den franske nyromanen. Science
fiction ble introdusert i Norge og av den kom også fantasy og grøsser. Disse
tre sjangrene ble kalt fabelprosa, som er en samlebetegenlse for alle typer
fantastisk litteratur. Det ble også mer populært å se på
kjønnsrolleproblematikk og moderne samlivsproblemer med en mer tradisjonell
fortellerteknikk.
Jens Bjørneboe |
Som
følge av 1960-tallets antiautoritære kom det i 1970-årene en revitalisering av
den sosialrealistiske prosaen. Det ble lagt vekt på skildringer av
arbeidsmiljøet. Senere i tiåret, knyttet til kvinnebevegelsen, kom
"kvinnelitteraturen", som var skrevet av kvinner, for kvinner, om kvinner.
Fortellermåten i denne undersjangeren var hovedsaklig tradisjonell.
1960-tallets modernisme utviklet seg i en politisk retning, til
sosialmodernisme. Samfunnskritiske, surrealistiske og naivistiske tekster ble
mer populære. Det første samiske forlaget ble også etablert i 1970-årene. De ga
hovedsaklig ut på samisk, men de arbeidet også med å oversette samiske bøker
til norsk. Siden markedet var så lite, var de avhengige av offentlig støtte.
Fortsatt i dag er joiken noe som brukes av profesjonelle diktere.
Videre lesning
https://snl.no/Norges_litteraturhistorie
https://litterhist.wikispaces.com/Mellomkrigsdikting
https://snl.no/kvinnelitteratur
https://litterhist.wikispaces.com/Mellomkrigsdikting
https://snl.no/kvinnelitteratur
Kilder
Norges litteraturhistorie, https://snl.no/Norges_litteraturhistorie,
15.02.16, hentet 26.04.16
Kvinnelitteratur, https://snl.no/kvinnelitteratur, 14.02.09, hentet 29.04.16
Punktroman, https://sv.wikipedia.org/wiki/Punktroman, hentet 29.04.16
https://media.snl.no/system/images/5084/standard_hoelsigurd.jpg, hentet 26.04.16
https://media.snl.no/system/images/1353/standard_bjoerneboejens.jpg, hentet 26.04.16
Kvinnelitteratur, https://snl.no/kvinnelitteratur, 14.02.09, hentet 29.04.16
Punktroman, https://sv.wikipedia.org/wiki/Punktroman, hentet 29.04.16
https://media.snl.no/system/images/5084/standard_hoelsigurd.jpg, hentet 26.04.16
https://media.snl.no/system/images/1353/standard_bjoerneboejens.jpg, hentet 26.04.16
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar